Op Volvo-forum.nl worden alle nieuwe stromingen die er in Volvoland verschijnen besproken. Waar een paar jaar geleden nog afwijzend (dat wordt nooit wat ….) naar elektrische Volvo’s werd gekeken zien we nu dat auto’s op batterijen steeds verder integreren in de maatschappij en als ik de Recharge P8-rijders op het forum mag geloven wil je helemaal niet meer terug naar benzine of diesel als je eenmaal elektrisch rijdt.
Telkens als Volvobaas Håkan Samuelsson iets roept, zoals het streven dat er over 10 jaar mogelijk helemaal geen benzinemotoren in een Volvo gemonteerd worden, zie je dat bij andere autofabrikanten ook naar buiten komen. Volvo gaat vol voor het elektrificeren van alle nieuwe modellen, heeft naast een batterijenfabriek in Gent en China ook een nieuwe productie eenheid in Zweden aangekondigd en in Skövde wordt de motorenfabriek omgebouwd naar productie van elektromotoren.
Vanochtend las ik dat ook fabrikanten van vrachtwagens er naar streven om over 20 jaar geen fossiele brandstofmotoren meer te gebruiken. Als dat allemaal elektrisch moet (en ook voor de productie van waterstof heb je stroom nodig) komen we in Nederland nog een paar zonnevelden tekort. Nou vind ik dat toch al niet de meest fraaie aankleding van ons landschap, om maar niet over die lelijke grote draaimolens te beginnen, stroom moet toch ergens vandaan komen. In Zweden kan door de landschappelijke hoogteverschillen energie dmv waterkracht worden opgewekt maar in Nederland zal het neerkomen op importeren of kernkrachtig opwekken van stroom. In Borssele liggen de plannen klaar om de centrale een tweede jeugd te geven en er zijn vast al knappe koppen bezig om uit te rekenen waar andere kerncentrales het beste gebouwd kunnen worden.
Wat er ook gebeurt, de ontwikkelingen staan niet stil. Of en wanneer ikzelf elektrisch ga rijden is nog even de vraag. De huidige elektrische Volvo’s zijn me domweg te duur. Ik zou aan een kleiner model meer dan voldoende hebben. In de stal van moeder Geely zijn een aantal voorbeelden te vinden die in basis best een Volvo badge zouden kunnen dragen en ik weet dat dealers ook graag wat kleinere (lees goedkopere) Volvo’s in hun showroom willen verwelkomen.
Aan de andere kant moest ik enkele dagen geleden vaststellen dat er pas 170.000 gereden kilometers op de teller van mijn V70 staan. Met een verse APK zonder op- of aanmerkingen geen reden om de auto weg te doen want hij kan bij mij nog jaren mee. En als ik eerlijk ben hoef ik ook niet zo nodig iets anders tenzij …… er een kleine Volvo met een wat hogere instap op m’n pad komt.
Immers …
Volvo for life